Hybridteknologi

Lineartronic Automatisk Girkasse
Automatgirkassen er totalt redesignet i hybrdimodellene og det er implementert en 10kW elektromotor i bakkant av enheten. Motoren virker både som fremdriftsmotor og som en dynamo ved regenerering. Motoren er koblet til et 118,4 volt litium-ionbatteri som er spesialdesignet for hybriddrift.

Redusert drivstofforbruk
Den elektriske motoren kan gi kraft til drivlinjen alene, eller i kombinasjon med forbrenningsmotoren. Ved høyere hastighet, når den elektriske motoren har liten eller ingen effekt, kobles denne helt ut via en clutch for å unngå unødig friksjonstap, og derav høyere bensinforbruk og utslipp. Kraften for igangsetting kommer normalt fra den elektriske motoren. Når hastigheten øker, eller når det gis et visst gasspådrag, vil Boxer-motoren starte for å assistere den elektriske motoren med tilstrekkelige krefter.

Bedre akselerasjon og dreiemoment
Når rask akselerasjon er ønskelig brukes kreftene både fra den elektriske motoren og Boxer-motoren kombinert for mest mulig effekt. EV-kjøring inntreffer ved lavere hastighet opp til 40 km/t, der Boxer-motoren normalt sett vil ha dårlig drivstofføkonomi og dreiemoment. Når ladenivået på høyvoltbatteriet er lavt, vil Boxer-motoren starte automatisk og bidra med ladning. Ved høye turtall på Boxer-motoren, kobles den elektriske motoren automatisk ut for å unngå unødvendig friksjonstap.